روغن موتور_ بهترین روغن موتور برای خودرو من چیست

بهترین روغن موتور برای خودرو من چیست؟

 

مقدمه :

وقتی وارد یک مغازه تعویض روغنی برای تعویض روغن موتور خودروی خود می شویم، با تعداد زیادی برند و انواع روغن موتور رو به رو می شویم، به همین علت، برآن شدیم تا در این مقاله به شما در خرید روغن موتور مناسب خودرویتان کمک کنیم.

اجزا تشکیل دهنده روغن موتور:

  1. روغن پایه
  2. ادتیو یا مواد افزودنی

روغن پايه باعث می شود که روغن موتور دو زمانه، روانكاري قسمت‌هاي متحرك را انجام دهد، تا اصطكاك كاهش يابد. اما چون روغن موتور به تنهايي براي حفاظت موتور كافي نیست، بنابراين از مواد ديگري به منظور جلوگيري از خراب شدن روغن موتور پايه تحت شرايط دمايي موتور و هم چنين حفاظت بيشتر موتور استفاده مي‌نمايند. اين افزودني‌ها كه در فرمولاسيون روغن موتور شركت مي‌كنند.

بیشتر بخوانید: روغن موتور سیکلت درجه یک

که عبارتند از:

* ادتيوهاي پاك‌كننده / متفرق‌كننده:

براي پاكيزه نگهداشتن موتور استفاده مي‌شود، چون آلودگي‌هاي مختلف را در حالت معلق نگه مي‌دارد و مانع از نشستن آنها بر روي قطعات موتور مي‌شود.

* بازدارنده‌هاي خوردگي و زنگ‌زدگي:

موتور را از آب و اسيدهاي تشكيل شده محافظت مي‌نمايد.

* آنتي اكسيدان‌ها:

از اكسيداسيون روغن و درنهايت تشكيل لجن جلوگيري مي‌نمايد.

* مواد ضد سايش:

يك فيلم روي سطح فلز تشكيل مي‌دهند تا از برخورد فلز – فلز جلوگيري نمايند.

* اصلاح‌كننده‌هاي ويسكوزيته و كاهش‌دهنده انتظار ريزش:

به جريان روغن موتور كمك مي‌كند.

همواره نوشته های بر روی محصول کمک زیادی به خریدار می کند، پس اول از همه به نوشته ها (برچسب ها) می پردازیم:

برچسب ها:

برند محصول :

طبیعتا برند یک محصول در نگاه اول ذهن فرد خریدار را معطوف خود می کند، چرا که افراد با توجه به رضایت خود از یک محصول آن را به دیگران معرفی می کنند و انتقال توسط نام انتقال پیدا می کند، لذا در هنگام خرید در زمینه برند به دو نکته توجه خاص بکنید، اول آنکه برخی برند ها سیاستشان این است که، محصول با کیفیت تر و طبعاً گران قیمت تر از سایر رقبا بسازند، و برخی دیگر از برند های موجود در بازار به ساخت محصولی ارزان قیمت تر و مناسب با خودروهای سبک ارازن تر ساخته و روانه ی بازار کنند.

 

نشان های درج شده بر روی محصول :

همان طور که اطلاع دارید در هر کشور و کل جهان سازمان های نظارتی دقیقی زیر نظر قوه مجریه و سازمان های جهانی فعالیت می کنند، که وظیفه آن ها نظارت و در پی آن راهنمایی به افراد خریدار برای خرید مناسب است.لذا این روند بر روی روغن موتور ها هم اجرا می شود و شما هم باید به این نشان های استاندارد بر روی محصول مورد نظر توجه فرمایید، اما شما باید به سه علامت در هنگام خرید روغن موتور بر روی آن توجه فراوانی کنید و آنها هم علامت :

شرکت ملی استاندارد ایران :

این علامت پس از نظارت کامل بر روی کیفیت و نحوه ی ساخت محصول به شرکت سازنده ارائه میشود و دارای کد ثبت اداره ی استاندارد است. توجه داشته باشید که همیشه در زیر علامت استاندارد بایستی کد ثبت محصول درج شده باشد.

علامت شاخص بسته های روغن موتور SAE محصول :

اطلاعات تکمیلی راجع به تست نگهداری در محیط زیست و همچنین ضریب ویسکوزیته (که در ادامه مقاله پیش رو به توضیح به آن می پردازیم) را نشان می دهد.

برچسب جعبه ی محصول تاریخ ساخت و بهترین تاریخ استفاده از آن محصول :

علاوه بر آن لیسانس های مختلف مانند iso و fc به اصالت و کیفیت محصول می افزاید.

ویسکوزیته چیست:

ویسکوزیته که با نام دیگر گرانروی هم معروف است مهم ترین خاصیت روغن موتور می باشد، و مقاومت روغن در برابر جاری شدن تعریف می شود و رفتاری شبیه رفتار غلظت عسل دارد یعنی با تغییر دما، گرانروی روغن نیز تغییر می کند. وقتی دما کاهش می یابد، گرانروی روغن موتور افزایش می یابد (غلیظ تر می شود) و با افزایش دما، گرانروی آن کمتر می شود (رقیق تر می گردد). موسسه ای به نام “انجمن مهندسین خودرو” که به طور خلاصه SAE نامیده می شود، روغن های موتور را از لحاظ گرانروی، به ۱۱ گروه تقسیم کرده است که هر یک از آنها را یک “درجه گرانروی SAE” می نامند.

در زیر این ۱۱ درجه تقسیم بندی شده قابل مشاهده است :

۰W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W, 20, 30, 40, 50, 60

توجه فرمایید که درجاتی که دارای حرف W هستند اینها درجات گرانروی روغن هایی هستند که در هوای سرد مورد استفاده قرار می گیرند و باقی درجات، مربوط به هوای گرم یا زمانی که موتور گرم شده است، هستند. در یک دمای معین، هر چه درجه گرانروی روغنی بالاتر باشد، گرانروی آن بیشتر است. مثلا یک روغن SAW40، نا روان تراز روغن SAE20 است.

با توجه به توضیحات بالا به نکات زیر توجه کنید:

نکته اول:

مشخص می شود که در هوای سرد (یا زمانی که موتور سرد است)، باید از روغنی با درجه گرانروی پایین استفاده شود. با چنین روغن موتور ی، موتوربه سرعت و راحتی روشن می شود و روغن موتور هم به سرعت به همه نقاط موتور می رسد. اما چنین روغنی عیبی که دارد وقتی که موتور گرم شود، خیلی شل شده و نمی تواند عمل روغن کاری را به خوبی انجام دهد.

نکته دوم:

اگر از روغن موتور ی با درجه گرانروی بالا استفاده شود، مناسب دمای بالا است، ولی وقتی موتور سرد می شود و یا کاهش دما، روغن، بیش از حد سفت شده و ناروان می شود و با سرعت لازم به قطعات نمی رسد و موتور به راحتی روشن نمی شود. برای حل این مشکل، روغن هایی ساخته شده اند که “چند درجه ای” یا مولتی گرید نام دارند. مثل ۱۰W30 یا ۲۰W50. این روغن ها، در سرما، درجه گرانروی کمتر (۱۰W یا ۲۰W) را دارند و با گرم شدن موتور، به درجه گرانروی بالاتر (مثلا ۵۰) می رسند. بدین ترتیب گرانروی این روغن ها، متناسب با دما تنظیم می شوند. به این روغن ها، روغن های اتومات نیز می گویند.

نکته سوم:

امروزه، نمی توان یک روغن موتور را برای همه موتورها به کار برد. در واقع هر موتوری، به روغن خاصی نیاز دارد. به عبارت دیگر، تفاوت روغن های امروزی، هم در درجه گرانروی آنها است و هم در سطح کیفیت (استاندارد) آنها. سطح کیفیت در واقع نشان می دهد که روغن، برای چه موتوری مناسب است. عامل تعیین کننده در سطح کیفیت روغن موتور، نوع و میزان افزودنی آن است.اهمیت سطح کیفیت یک روغن موتور به مراتب از درجه گرانروی آن بیشتر است و همیشه معیار انتخاب را اول، سطح کیفیت قرار دهید و پس از آن، درجه گرانروی.

تشخیص سطح کیفیت روغن موتور مناسب:

اما سطح کیفیت روغن مناسب را چگونه می توان تشخیص داد؟ یکی از مراجع معتبر برای طبقه بندی سطوح کیفیت روغن های موتور، انجمن نفت آمریکا (API) می باشد. API روغن های بنزینی را با دو حرف (حرف اول S اشاره به لغت Servise Station تعویض روغنی) و حرف دیگر، یکی از حروف انگلیسی، A تا N (فعلا) معرفی می کند. در این طبقه بندی، روغن های دیزلی با دو حرف (حرف اول C، اشاره به لغت Commercial یعنی تجاری، برای خودروها و موتورهای دیزلی) و حرف دوم، یکی از حروف A تا J (فعلا)، نشان داده می شوند.
توجه فرمایید که هرچه حرف دوم بالاتر باشد، سطح کیفیت آن روغن نیز بالاتر است.

انواع روغن موتور :

۱_ روغن سنتی ممتاز premium conventional oil :

این روغن یعنی روغن سنتی ممتاز یکی از روغن ها برای ماشین های متداول و استاندارد به شمار می آید، و در غلظت های متفاوت هم عرضه می گردد، هرچند که اگر به کاتالوگ شرکت سازنده خودرو که در اختیار شما قرار داده شدهاست توجه فرمایید نوع ۵W-20 و۵W-30 را به خربداران پیشنهاد کرده، اما برای جاده های هموار و وسائل نقلیه ی سبک این روغن یکی از بهترین روغن های موجود است. تعویض مداوم فیلتر روغن مهمترین عامل دوام این روغن است، که مطابق نظر سازنده روغن بایستی حد اقل ۶ ماه یک بار تعویض شود.

۲_ روغن تمام مصنوعی full synthetic oil :

این روغن مختص خودروهایی است که پیشرفته و قدرتمند هستند، و در ترکیبات آن شما هیچ روغن طبیعی را پیدا نخواهید کرد، به طور کامل به صورت مصنوعی و در آزمایشگاه تهیه و تولید می گردد، از خصوصیت شاخص این نوع روغن ها می توان به توانایی تطبیق آنها در شرایط سخت و گرما و سرمای شدید اشاره نمود، لذا برای خودرو های گران قیمت و نیز اتومبیل هایی که نیازمند این هستند که وزن زیادی را تحمل کنند کاربرد دارد، این روغن نسبت به سایر روغن ها بسیار گران تر است و مورد نیاز هر خودرو نمی باشد. چه بسا روغن ساده تر برای یک ماشین سبک و متداول تر بهتر از روغن های مصنوعی عمل کند و مقرون به صرفه تر باشد لذا علی رقم فواید همه گیر نیست.

همچنین برای خودرو های گران قیمت و نیز خودرو هاییی که نیازمند تحمل وزن زیادی هستند کاربرد دارند. سوالی که در این قسمت مطرح است این است که چرا همه ی رانندکان از این روغن استفاده نمیکنند؟ پاسخ این است که این روغن نسبت به سایر روغن ها بسیار گران قیمت تر است و مورد نیاز هر خودرو نیست. چه بسا روغن ساده تر برای یک ماشین سبک و متداول تر بهتر از روغن های مصنوعی عمل کند و مقرون به صرفه تر باشد.

۳_ روغن نیمه مصنوعی synthetic blend oil :

ترکیباتش مشابه روغن مصنوعی است و تنها تفاوتی دارد که وجود مقداری روغن ارگانی در آن است، در کل این روغن موتور برای عزیزانی که ماشین نیمه سنگین یعنی وانت و یا شاسی بلند ها را دارند توصیه می شود، و علت هم این است که بدلیل وزن زیاد اگر روغن موتور سنتی در موتور ماشین های شاسی بلند بریزید بعد ازمدتی متوجه خواهید شد که روغن موتور کم کرده است. این روغن قیمت پایین تری نسبت به روغن مصنوعی داشته و برای بیشتر خودرو ها روغن بسیار مناسبی می باشد.

۴_ روغن های مسافت طولانی higher mileage oil :

اسم این روغن موتور شاید تعریفی زیبا برای آن باشد، چرا که در یک جمله ساده کاربرد این روغن را بیان می کند، اما در تکمیل باید گفت که در صورتی که خودرویی قدیمی با مسافت طی شده ی بیشتر را می رانید، طبیعتا متوجه لکه های روغن موتور در پارکینگ خود شده اید. باید بگوییم که این نشتی روغن موتور علتش آب بند نبودن میل لنگ می باشد، که در مدت طولانی تحت تاثیر روغن موتور نا مناسب بوده است. اگر انتخاب شما این نوع روغن موتور است باز هم بهترین تصمیم این است که با متخصص قابل اعتماد و دلسوز مشورت نمایید.

کیلومتر کارکرد درج شده بر روی روغن موتور :

در مورد كيلومتر كاركرد درج شده بر روي بسته‌بندي‌ روغن بايد توجه داشت كه اين عدد، مسافت براي شرايط رانندگي نرمال است، زيرا كارايي موتور و نتيجتا طول عمر روغن موتور به فاكتورهايي بستگي دارد كه در تشكيل لجن سهيم هستند.

اين فاكتورها عبارتند از:

  • درجا كار كردن موتور مثل ترافيك
  • رانندگي با بار زياد در سربالايي‌ها و يدك كشيدن
  • رانندگي در سرما، قبل از اينكه موتور گرم شده باشد.
  • آلودگي هوا
  • سرعت خيلي زياد خودرو
  • طي كردن مسافت‌هاي كوتاه و خاموش و روشن كردن خودرو
  • رقيق شدن سوخت
  • عدم تعويض به موقع فيلترهاي هوا و روغن

شرایط آب و هوایی در روغن موتور :

شرکت خودروسازی مطرح جهان در کاتالوگ خود به صراحت می گویند که علاوه بر روغن موتور ای کمپانی ها می توانید از روغن موتور سایر برندها هم بهره ببرید. لذا باید به شرایط آب و هوایی به طور کامل دقت کند.

مثالی برای فهم مطلب :

زمستان ۴۰- درجه سوئد با زمستان ۵- درجه در ایران کاملا از نظر شرایط آب و هوایی تفاوت دارد و گرید روغن موتور مصرفی نیز متفاوت است، لذا طبق این جدول در ایران روغن ۵W-40 را پیشنهاد می نمایند.

مهمترین نکته در مسئله آب و هوا :

در انتخاب روغن موتور شرایط دمایی یا همان درجه حرارت محیطی می باشد. بی شک یکی از مهمترین شاخصه های تاثیر گذار در انتخاب روغن موتور درجه هوا می باشد.

نکات آخر :

_نکته اول:

توجه داشته باشيد كه راكد ماندن روغن موتور لیکومولی در داخل موتور، دليلي بر حفظ كيفيت آن نيست، بلكه بايد پس از ۴ الي ۶ماه براي روغن‌ موتور های  با سطح كيفيت پايين و ۶ الي ۱۲ ماه براي روغن‌ موتور هاي با سطح كيفيت بالا، روغن كاركرده را تعويض نمود.

_نکته دوم :

در هنگام سرريز روغن موتور توجه داشته باشيد كه روغن موتور استفاده شده بايد از همان نوع قبلي باشد و هيچ گاه نبايد روغن‌هاي مختلف را با هم مخلوط كرده. بنابراين افزودن مكمل روغن موتور به روغني كه به طور صحيح انتخاب شده باشد، مجاز نيست.

_نکته سوم :

در هنگام تعويض نوع روغن موتور بهتر است بدنه خارجي موتور را شست‌و‌شو دهيد زيرا اين كار مانع از ورود آلودگي‌هاي اطراف به داخل محفظه روغن مي‌شود. البته اين نكته را نيز مدنظر داشته باشيد كه روغن موتور را در حالت گرمي خارج نماييد، زيرا روغن‌ موتور در اين حالت رقيق‌تر است و آلودگي‌ها را به همراه خود مي‌آورد.

_نکته چهارم :

روغن موتور بایستی استاندارد مورد تائید شرکت موتور ساز را داشته مگر اینکه خودروساز استاندارد خاصی را برای نوع موتور تعریف نکرده باشد.

در مرکز پخش روغن موتور و فیلتر  شرکت بهتاز روانکار می توانید نمونه هایی از این محصولات را با بهترین کیفیت و بسته بندی های استاندارد با قیمت مناسب و تخفیف دریافت نمایید

کافیست با کارشناسان ما در واحد فروش تماس بگیرید