لوله پلی اتیلن کابلی و استفاده از آن در ساخت گلدان های پلاستیکی

پس از کشف لوله پلی اتیلن کابلی در سال 1933، به یکی از پرمصرف ترین ترموپلاستیک ها در جهان تبدیل شد. در زمان جنگ جهانی دوم از این ماده بیشتر به عنوان عایق برق استفاده می شد؛ اما امروزه لوله پلی اتیلن سه لایه به پلیمر مهندسی شده تبدیل شده و در مواردی مانند تولید لوله های انتقال آب و گاز از آن استفاده می شود.

اگر به گذشته برگردیم، برای اولین بار در سال 1950 از پلی اتیلن در صنعت لوله استفاده شد. در آمریکای شمالی برای اولین بار از لوله های پلی اتیلن برای انتقال آب استفاده می شد.

به دلیل مزایایی مانند انعطاف پذیری، ضد خوردگی، استحکام و سبک بودن، مورد توجه بسیاری از دانشمندان و مصرف کنندگان قرار گرفت و با تحقیقات و مطالعات بیشتر مورد توجه بسیاری از دانشمندان و مصرف کنندگان قرار گرفت.

این ماده روز به روز تکامل یافته و پیشرفت کرده است. موفقیت این لوله ها در تامین آب منجر به استفاده از آنها در صنعت گازرسانی شد. منابع نشان می دهد که نزدیک به 95 درصد از کل لوله های جدید در صنعت گاز آمریکای شمالی لوله های پلی اتیلن هستند.

روند این توسعه شامل تغییر بزرگی هم در مواد اولیه و هم در فناوری تولید این نوع لوله ها می شود. انواع پلی اتیلن در سه نسل تولید و مورد استفاده قرار گرفت.

با ورود نسل دوم مواد از جمله PE80 و PE100، این مواد وارد صنعت خطوط لوله گاز شدند. با ادامه تحقیق و توسعه در سال 90، نسل سوم مواد پلی اتیلن PE100 وارد بازار شد و رضایت 100 درصدی مشتریان را به همراه داشت.

علیرغم رضایت این لوله ها، فناوری لوله های پلی اتیلن همچنان خود را به چالش می کشد و تا زمانی که PE125 معرفی شد، توسعه خود را متوقف نکرد.

همزمان با تغییرات مواد اولیه لوله های پلی اتیلن، تکنولوژی تولید نیز تغییر کرد. همانطور که در طول عمر محصول، لوله ها از سایز 16 میلی متر تا 1200 میلی متر و لایه داخلی از مواد سفید رنگ (فود گرید) تولید می شود.

بهبود مستمر در طراحی لوله ها منجر به تولید لوله های کاروگیت و امکان استفاده از این لوله ها در عمق بیشتر و انعطاف پذیری بیشتر شد.